Taitaja9-voitto Mäntsälään niukasti mutta selkeästi

Kerro kaverille

Lähetä E-kortti

Lähetä kaverille sähköinen postikortti. Selaa kortteja

Keskiviikkona Kuopion jäähallissa käytiin tiivistunnelmaiset Taitaja9-kilpailut. Voittajiksi itsensä taituroivat savolaisittain sanottuna niukasti, mutta selkeästi Riihenmäen koulun joukkue Mäntsälästä. Kaikki joukkueen jäsenet palkittiin moposkoottereilla.

Jännittävässä finaalissa kolmihenkisten joukkueiden tehtävänä oli pestä ikkuna, vaihtaa polkupyörän sisäkumi, koristella kakku sekä asentaa kylpyhuoneen suihku. Voidaan sanoa, että oikea joukkue voitti, sillä Tarleena Punta, Jelle Peltonen ja Atte Etula olivat ykkösiä kaikissa käymissään karsinnoissa.

Palkintona olleet skootterit tulevat näillä näkymin kovaan käyttöön. "Meidän joukkueesta mopokortti löytyy valmiiksi suurimmalta osalta", Tarleena sanoo tyytyväisenä. Lisää voittajien tunnelmista voi lukea Taitaja2011.fi:n juttupankista.

Toiseksi kilpailussa sijoittui Salpausselän peruskoulun joukkue Lahdesta, Team Omena. Kolmannelle sijalle selviytyi Team Anttonen Vääksyn yhteiskoulusta Vääksystä.

Kävijätavoite saavutettu

Taitaja2011-kilpailujen toisena kisapäivänä rikottiin koko kolmipäiväiselle tapahtumalle asetettu 40 000 kävijämäärätavoite. Keskiviikkoiltaan mennessä kävijöitä oli Kuopio-hallissa ja sen ympäristössä käynyt 50 644.

Kilpailujohtaja Ilkka T. Kemppainen katselee kasvavia lukuja tyytyväisenä.

"Olen erittäin tyytyväinen siihen, että meiltä täältä Itä- ja Pohjois-Savosta löytyy yhteishenkeä ja -vastuuta, jota tarvitaan tällaisen tapahtuman järjestämiseen."

Taitaja-kilpailuista vauhtia työelämään

Yrittäjyys on yksi neljästä teemasta tämän vuoden Taitaja-kilpailuissa ja nuorten näkökulmaa keskiviikkoaamun tiedotustilaisuudessa avasivat Taitaja-konkarit Ville Rämö, 23, ja Tommi Sareskivi, 21.

"Kilpailuihin osallistuminen ja niissä menestyminen ovat hyödyksi työnhaussa", kertoo MM-kultaa muurauksessa vuonna 2009 voittanut Ville Rämö, joka on aina päässyt hakemiinsa työpaikkoihin.

Tänä vuonna tuomarina toimiva Rämö kannustaa nuoria osallistumaan Taitaja-kilpailuihin, juuri oman työllistymisen vuoksi. Yrityksiltä Rämö toivoo yhteistyötä ja tukea erityisesti siinä vaiheessa, kun nuoret harjoittelevat EuroSkills- ja WorldSkills-kilpailuihin.

"Yritysten avulla voisi päästä ulkomaille harjoittelemaan erilaisilla materiaaleilla. Kun itse menin Kanadan WorldSkills-kilpailuihin, olin täysin ummikko. Esimerkiksi laasti jota kilpailussa käytettiin oli minulle täysin tuntematon."

Kuusi vuotta yrittäjänä toiminut ja aikanaan kaksi kertaa Taitajiin osallistunut Tommi Sareskivi kertoo, että on hienoa katsoa kilpailuja nyt aidan toiselta puolelta. Sareskivi kiteyttää ytimekkäästi: "Täällä ovat huiput."

Median käytössä on Taitaja2011-nettisivuilta juttu- ja kuvapankki. Materiaalit ovat vapaasti käytettävissä, mutta kirjoittajan ja kuvaajan nimi on mainittava juttuja ja kuvia käytettäessä.

Kuvapankki: http:/fi/kuvapankki
Juttupankki: http:/fi/medialle/juttupankki