301 Asiakaspalvelu ja myynti

Tulosta
Kerro kaverille
 

Lähetä E-kortti

Lähetä kaverille sähköinen postikortti. Selaa kortteja
 
Lajivastaava Varavastaava
Anne Nissinen
Markku Järvinen   

 

Lajikuvaus


Laji pohjautuu liiketalouden perustutkinnon, merkonomi, tavoitteisiin ja arvioinnin kriteereihin. Kilpailutehtävät mittaavat asiakaspalvelun "kiitettävä 3"-tason osaamista.

Asiakaspalvelun ja myynnin tehtäviin kuuluvat erilaiset asiakaspalvelutilanteet. Kilpailijan on osattava kartoittaa asiakkaan tarpeet, hän osaa myydä asiakkaan tarpeita vastaavia tuotteita kannattavasti sekä osaa palvella asiakkaita asiakaslähtöisesti. Kilpailussa hänen on osattava huolehtia tuotteiden esillepanosta ja myyntikunnostuksesta. Lisäksi kilpailijat osaavat hoitaa reklamaatiotapauksia.

Kilpailijoiden tulee selviytyä asiakaspalvelutilanteista toisella kotimaisella sekä yhdellä vieraalla kielellä (englanti). Kilpailijan työskentely on yrittäjämäistä, taloudellista ja laadukasta, hyvin organisoitua ja oma-aloitteista sekä suoritettu oikein laittein ja välinein, työturvallisuus ja kestävä kehitys huomioiden.


Finalistit

 

Lajin arvoperusta


Alan ammattilainen on oma-aloitteinen, yhteistyö- ja sopeutumiskykyinen, palveluhenkinen, joustava, rehellinen, ripeä, luotettava, hienotunteinen ja suvaitsevainen. Lisäksi hän arvostaa omaa ja toisten työtä.

 

Taitovaatimukset asiakaspalvelun ja myynnin kilpailulajissa


Asiakaspalvelun ja myynnin tehtäviin kuuluvat erilaiset asiakaspalvelu- ja myyntitilanteet. Kilpailijan on osattava kartoittaa asiakkaan tarpeet, hän osaa myydä asiakkaan tarpeita vastaavia tuotteita kannattavasti sekä osaa palvella asiakkaita asiakaslähtöisesti. Kilpailussa hänen on osattava huolehtia tuotteiden esillepanosta ja myyntikunnostuksesta. Lisäksi kilpailijat osaavat hoitaa reklamaatiotapauksia.


Kilpailijoiden tulee selviytyä asiakaspalvelutilanteista savolaisten asiakkaiden lisäksi yhdellä vieraalla kielellä (englanti). Kilpailijoiden työskentely on taloudellista ja laadukasta, hyvin organisoitua ja oma-aloitteista sekä suoritettu oikein laittein ja välinein, työturvallisuus ja kestävä kehitys huomioiden.


Finaalin aikataulu ja kilpailutehtävät


Kilpailutehtävät ja alustava aikataulu on seuraava:


Maanantai 2.5.2011
10.00 -15.00


Kilpailijoiden akreditointi Kuopio-hallilla.
Yhteistyökumppanit perehdyttävät kilpailijat omiin laitteisiinsa ja toimintoihin.
Kilpailijoiden ohjeistus kilpailupäivien ajalle: aikataulut ja muut toimintaohjeet. Kilpailijat käyvät Prismassa tutustumassa kilpailualueeseen.


Tiistai 3.5.2011
9.00 - 17.00


Kilpailijat työskentelevät Kuopion Prismassa ja Kuopio-hallilla aamu- /iltapäivän, puoli päivää molemmissa. Tehtävät ovat yksilötehtäviä. Tehtävänä Prismassa on asiakaspalvelu- /myyntitilanteet tietyllä osastolla, tuoteryhminä ovat äitienpäivälahjatuotteet. Tehtävän kesto noin 2,5 tuntia / kilpailija. Kuopio-hallilla tehtävänä on menekinedistämistilanne / tuotekoulutus myyntiorganisaation henkilökunnalle siivoustarvikkeista. Kilpailijat suorittavat molemmat tehtävät päivän aikana, kilpailujärjestys arvotaan.


Keskiviikko 4.5.2011
9.00 - 18.00


Kilpailutehtävänä on annettujen tuotteiden hyllytys ja pienen tuote-esillepanon rakentaminen. Tuotteina on merkkituotteita ja kaupan omia merkkejä. Esillepanojen rakentamisen jälkeen kilpailijat ryhtyvät markkinoimaan tuotteita asiakkaille. Kaksi kilpailijaa rakentaa yhtä aikaa omaa esillepanoa ja myyntitilanteen valmistelua yksilötehtävänä. Tehtävä suoritetaan Kuopio-hallilla omalla kilpailualueen ständillä. Kilpailujärjestys arvotaan.


Torstai 5.5.2011
9.00 - 13.00


Kilpailijat pitävät tuote-esittelyn Wurth Oy:n Refillomat-järjestelmästä yritysasiakkaille. Aikaa on 20 min / kilpailija. Tarvittavat tuotteet ja välineet ovat valmiina esittelypisteessä Kuopio-hallilla omalla kilpailualueella. Kilpailujärjestys arvotaan.

 


Kilpailumateriaali


Kilpailun järjestäjä varaa kilpailumateriaalin. Kilpailija varautuu itse yhteistyökumppanien tyyliin sopivalla vaatetuksella ja jalkineilla.

 

Arviointi


Tuomaristo koostuu elinkeinoelämän edustajista ja opettajista. Tuomarit arvioivat kilpailijoiden paremmuusjärjestyksen kilpailussa määrittämällä pisteet jokaiselle kilpailijalle. Arvioinnissa käytetään CIS-pistelaskujärjestelmää, jossa lajin maksimipisteet ovat 100 pistettä. Lopullisista arviointikriteereistä päättää lajin tuomaristo yhdessä ohjausryhmän kanssa.


Kilpailusuoritusta arvioidaan jatkuvasti ja arviointi perustuu liiketalouden perustutkinnon, merkonomi, tavoitteisiin ja arvioinnin kriteereihin. Tuomaristo antaa suullista palautetta päivittäin. Tulokset julkaistaan päivittäin.

 

Tuomarit

 

Ulla Salminen, Jollas Instituutti / S-ryhmä
Katja Muhonen, Prisma Kuopio, Osuuskauppa PeeÄssä / S-ryhmä
Kati Nyyssönen, S-Market Kuopio, Osuuskauppa PeeÄssä / S-ryhmä
Antti Ritvonen, Jyväskylän ammattiopisto
Heli Juntunen, Jyväskylän ammattiopisto
Jukka Nylander, Würth Oy
Pertti Kotovuori, Pohjois-Savon myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset ry


 

Yhteistyössä:

 

logo_www    smkj_logo_rgb-2

 

peeassa

 

wurth


© Copyright 2008 Skills Finland