NUORET KILPAILEVAT AMMATTIALOJEN SM-TITTELEISTÄ KUOPIOSSA

Kerro kaverille

Lähetä E-kortti

Lähetä kaverille sähköinen postikortti. Selaa kortteja

Ammattitaidon SM-kilpailut eli Taitaja2011 -kilpailut pyörähtävät käyntiin tasan viikon kuluttua. Kilpailijoilla alkaa olla viimeiset hetket valmistautua koitokseen ennen kilpailujen alkua tiistaina 3.5.2011. Kolmen päivän ajan Kuopiohallissa, jäähallissa ja niiden ympäristössä on säpinää aamusta iltaan, kun ammattialojensa nuoret huiput kisaavat oman alansa Suomen mestaruudesta. Kilpailijoita on tänä vuonna kaikkiaan yli 400, ja he kilpailevat 41 eri lajissa automaalauksesta kukkasidontaan ja lähihoitajista talonrakennukseen.

Taitaja2011 -kilpailut käydään Kuopiohallissa, Kuopion jäähallissa ja hallien ympäristössä. Kuopiohallin lähettyville on rakenteilla väliaikaisia halleja, joista löytyy muun muassa autoalan ja rakennusalan kilpailualueita. Hallien rakentaminen on jo hyvässä vauhdissa. Ulkoalueilta löytyy myös hevostenhoidon, metsäkoneen käytön ja kuljetuslogistiikan kilpailualueita.

SM-kilpailujen lisäksi Taitaja2011-tapahtumassa tapahtuu paljon muutakin. Keskiviikkona 4.5. käydään Kuopion jäähallissa yhdeksäsluokkalaisille suunnattu Taitaja9-finaali. Juontamassa ja luomassa kisatunnelmaa ovat NRJ:n Aamupojat Anssi ja Renne.

Keskiviikkoiltana jäähallissa päästään rokkamaan, kun klo 19.00 alkaa NRJ-areenalla Nuorisokonsertti. Konsertissa lavan ottavat haltuun Cheek, Reckless Love sekä NRJ:n Aamupojat. Konsertti päättyy klo 22.30.

Tiistaista torstaihin yleisöllä on mahdollisuus päästä seuraamaan mielenkiintoisia seminaareja. Aiheet vaihtelevat nuorista yrittäjistä ammatillisen koulutuksen tulevaisuuteen.Yleisöllä on myös mahdollisuus kokeilla taitojaan eri lajeissa Savon Sanomat -teltassa, joka pitää sisällään Try a Skill -pisteitä. Teltta sijaitsee Kuopiohallin edessä. Kuopiohallissa taas voi tutustua eri aloihin ja yrityksiin Rekrytorilla.

Tänäkin vuonna kilpailuissa nähdään ulkomaalaisia vierailijoita ja kilpailijoita. Kaikkiaan 24 ulkomaalaista kilpailijaa saapuu Kuopioon. Ammattitaidon MM-kilpailut järjestetään tämän vuoden lokakuussa Lontoossa, joten nyt on hyvä hetki treenata muiden maiden kilpailijoiden kanssa. Monissa lajeissa nähdäänkin Suomen maajoukkueen jäseniä harjoittelemassa syksyn kilpailuihin.

Yhteistyökumppaneita Taitaja-kilpailuilla on tänä vuonna useita satoja, joihin kuuluu myös monia eri alojen yrityksiä. Yritykset tukevat nuoria taitajia tarjoamalla kilpailun käyttöön henkilökuntaansa, koneita, laitteita, rahaa ja asiantuntemusta. Taitaja-kilpailut järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Kuopiossa ja se tulee olemaan Kuopion seudun suurimpia yleisötapahtumia tänä vuonna. Tapahtumaan odotetaan kaikkiaan 40 000 kävijää.

Yleisöllä on kilpailuihin vapaa ja ilmainen sisäänpääsy, joten tapahtumaan kannattaa suunnata koko perheen voimin kannustamaan omia suosikkejaan. Tapahtuman ohjelma ja aikataulu löytyvät osoitteesta http:/fi/kilpailuajan-ohjelma.

Median edustajat voivat käydä akkreditoitumassa ennakkoon osoitteessahttp:/fi/medialle.

Lisätiedot tapahtumasta: kilpailujohtaja Ilkka T. Kemppainen, puh. 044 785 3165

Muut median yhteydenotot: tapahtumatiedottaja Mari Kaislaniemi, puh. 044 3666 822,