Taitaja 2011 -kilpailussa tehdään matkailuesitteitä ja luodaan 3D-malleja

Kerro kaverille

Lähetä E-kortti

Lähetä kaverille sähköinen postikortti. Selaa kortteja
Ammattitaidon SM-kilpailut eli Taitaja 2011 -kisat käynnistyvät tiistaina 3.5.2011. Kolme päivää kestävät kilpailut järjestetään tänä vuonna Kuopiossa.

Kuopio-hallissa ja Jäähallissa sekä hallien ympäristössä riittää säpinää aamusta iltaan, kun ammattialojensa nuoret huiput kisaavat Suomen mestaruudesta. Kilpailutehtäviin keskittymisen lisäksi kilpailijat esittelevät yleisölle taitojaan erilaisissa oheistapahtumissa.

Tietojenkäsittely-lajissa kilpailijoiden tehtävät liittyvät olennaisesti Kuopio Rockcock -tapahtumaan. Tapahtuma järjestetään tänä vuonna jo yhdeksättä kertaa. Kilpailijat toteuttavat eri toimisto-ohjelmilla tehtäviä, jotka liittyvät heinäkuun lopussa vietettävään festivaaliin.

Verkkosivujen tuottaminen -lajin kilpailijat suunnittelevat ja toteuttavat Savon Sanomien Java-kielellä toteutettuun verkkopalveluun web-reportaasien julkaisutoiminnon.

Tietokoneet ja -verkot -lajissa tehtävät perustuvat kuvitteelliseen tositilanteeseen. Tehtävissä asennetaan Windows ja Linux palvelimet TatuAudio-nimiselle yritykselle.

Yleisö voi seurata Painotuotteen suunnittelu -lajin eri tehtäviä paikan päällä, sillä työt projisoidaan isolle näytölle lajialueella. Tehtäviin kuuluu suunnitella matkailuesite ja slogan itäsuomalaiselle luontomatkailulle, kansilehdet kirjalle sekä kannet DVD-kotelolle.

Painotekniikan lajissa kilpailijat tekevät offset-painokoneella nelivärisen painotyön ja digitaalisena painotyönä tehtävänä on painaa tapahtumaa varten suunniteltu esite. Muihin tehtäviin kuuluu muun muassa painotuotteen puhtaaksileikkaus ja pakkaus sekä erilaisia mittaustehtäviä. Kilpailussa on mukana myös muutama ulkomaalainen kilpailija.

CAD-suunnittelu-lajin kilpailijat tuottavat muun muassa 3D-mallin ja 2D-piirustuksen luonnoksen pohjalta. Tehtäviin kuuluu myös 3D-kokoonpanomallin luominen ja visualisointi.