Robotteja ja videokuvaa koneiden sisältä Taitaja 2011 -kilpailuissa Kuopiossa

Kerro kaverille

Lähetä E-kortti

Lähetä kaverille sähköinen postikortti. Selaa kortteja
Ammattitaidon SM-kilpailut eli Taitaja 2011 -kisat käynnistyvät tiistaina 3.5.2011. Kolme päivää kestävät kilpailut järjestetään tänä vuonna Kuopiossa.

Kuopio-hallissa ja Jäähallissa sekä hallien ympäristössä riittää säpinää aamusta iltaan, kun ammattialojensa nuoret huiput kisaavat Suomen mestaruudesta. Kilpailutehtäviin keskittymisen lisäksi kilpailijat esittelevät yleisölle taitojaan erilaisissa oheistapahtumissa.

Koneen asennus ja kunnossapito -lajissa kaikki tehtävät liittyvät oikeisiin työkoneisiin. Kilpailijat kokoavat Normet-kaivosajoneuvon sähköjarrun laturiyksikön sekä tekevät ennakkohuoltotyön Ponssen metsätraktorin planeettavaihteistolle. Kilpailutyöt tehdään parityönä. Kilpailualueella olevassa LCD-näytössä esitetään, mihin korjattava laite kuuluu.

Lisäksi Koneen asennus ja kunnossapidon lajialueella on näytillä polymekaniikan kilpailutyö. Polymekaniikka on lajin maailmanmestaruuskilpailuiden laji.

Yleisön kannattaa ehdottomasti käydä koneistuksen lajialueella, sillä siellä näytetään ensimmäistä kertaa Taitaja-kisojen historiassa live-videokuvaa työstökoneiden sisältä. Kilpailussa on myös mukana syksyn Lontoon MM-kisoihin treenaava kilpailija.

Mekatroniikka-lajissa kilpaillaan kahden hengen joukkueissa. Tehtäviin kuuluu muun muassa robottilinjaston kokoamista ja lajitteluaseman asennusta. Kuuden Taitaja-joukkueen lisäksi alueella on neljä MM-joukkuetta harjoittelemassa syksyn kisoihin. Joukkueet tulevat Norjasta, Ruotsista, Englannista ja Suomesta.

Laboranttikilpailijat ovat varmasti tarkkasormisia ja -silmäisiä, sillä tehtäviin kuuluu muun muassa tabletin halkaisijan mittausta. Laborantit tutkivat kaikkea mahdollista kuten ruokaa, lääkkeitä, kosmetiikkaa ja vaatteita.

Taitaja 2011 Kuopio -kilpailun teollisuusalojen näytöslajina on Muoviala. Kilpailijat rakentavat kisojen aikana Bella Veneet Oy:n kanssa 530Exel moottoriveneitä, valmistavat RTM-tekniikalla veneisiin luukkuja, sekä valmistavat ruiskuvalamalla jaettavia muovituotteita. Lajialueella on esittelyssä Kolibri CNC-moduuli.

Teollisuussalojen alla kilpaillaan myös seuraavissa lajeissa: Automaatioasennus, Elektroniikka sekä Levy ja hitsaus.